dinsdag 15 maart 2016

Wat is QI Gong?

Wat is QI Gong?
  • Qi Gong is een volwaardige trainingsmethode die bijdraagt tot het behoud of verbeteren van de lichamelijke gezondheid, een vitale geest en wilskracht.
  • Qi Gong is een combinatie van aandacht,langzame fysieke bewegingen en bewust ademen. Aandacht, beweging, ademhaling vloeien samen tot een geheel waardoor je inwendige energie of Qi vloeiend zonder blokkades doorheen je hele lichaam stroomt.
  • Lichaamsbewustzijn vergroot. 
  • De bewegingen hebben invloed op alle cellen van je lichaam. Het stretchen in elke beweging activeert bloed- en Qi doorstroming tot in je organen.
  • Je lichaam wordt sterker, leniger en zachter en mentaal kan je beter omgaan met moeilijke situaties. Je vitaliteit vergroot.
  • Regelmatig Qi Gong beoefenen harmoniseert de zenuwstelsels en versterkt de organen.

Wat is training van je mentale aandacht, of bewustzijn?
  • Je denken leidt je beweging. Met ononderbroken aandacht voel je elk deel van je lichaam op elk moment in de beweging. Je voelt ook de ruimte waarin je beweegt.
  • Deze bewuste aandacht brengt rust en ontspanning in de hersenen. Na veel oefenen ontwikkel je een kracht waarmee je gemakkelijker moeilijke situaties aankan.
Wat is bewust ademen?
  • Je volgt en voelt je in- en uitademing op het ritme van je beweging. Je ademhaling brengt rust. De hersenen krijgen het meest zuurstof wanneer je in stilte rustige bewegingen uitvoert zonder energieverspilling. Je wilt je energie laten circuleren doorheen je hele lichaam.
  • Het ademen zorgt voor een goede beweging van je diafragma, de grootstse kernspier van je lichaam. De ribbenkorf zet uit in alle richtingen.
Waarom langzaam bewegen?
  • Langzaam bewegen activeert je motoriek, je waakzaamheid en de precisie van de beweging. Dat stimuleert de hersenen.
  • Het centrale zenuwstelsel dat verantwoordelijk is voor de uitvoering van de beweging kan tot rust komen door het langzame bewegen. Bijgevolg komen de buitenste spieren ook tot rust. Spieren zijn vaak het eerste slachtoffer van (gewoonte)spanningen. Als rust komt in het het centrale zenuwstelsel, komt vanzelf rust in het vegetatieve zenuwstelsel dat verantwoordelijk is voor het functioneren van de organen: hart, longen, lever, darmen, maag, milt, nieren, blaas, ...
Conditionering is een vereiste. Het oefenen zou een gewoonte moeten worden die deel uitmaakt van je dagelijkse leven.


Een les omvat opwarmingsoefeningen voor het hele lichaam.
Allerbelangrijkst is een correct gebruik van je lichaam in de beweging.
We leren setjes bewegingen zoals De Acht Brokaten, Vijf Dieren Qi Gong, Taichi Bang, Buddha handen, Kraanvogelbewegingen, automassages.
Daarnaast ook bewegingen voor nek, rug en schoudergordel om spanning te elimineren.