maandag 24 augustus 2015

De Alexander lighouding.



Neem dagelijks 5 tot 10 minuten de tijd om te liggen en geniet van de zwaartekracht. De zwaartekracht kan je langer en breder maken. Je houdt je rug en nek gezond en klachten verminderen.

Elimineer met je aandacht hier en daar een "gewoontespanning". Je merkt ze moeilijk op omdat ze een gewoonte is.

Laat toe dat je nek vrij is, zodat je hoofd op- en voorwaarts kan bewegen. Zo kan je romp verlengen en verbreden. Je linkerschouder wil zover mogelijk weg van je rechter schouder. 

In het begin zal je misschien weinig  verandering merken, maar degenen die doorzetten zullen positieve effecten op lichaam en geest ervaren. 
Alexandertechniek leraren noemen dit een 'actieve constructieve rust'.

Je ruggengraat krijgt maximale rust en verlengt. Spieren, fascia, ligamenten, organen ontspannen onder invloed van de zwaartekracht. Je schoudergordel verbreedt. De ruimte in al je gewrichten vergroot. De tussenwervelschijven absorberen in de lighouding vocht uit de omliggende weefsels en hun veerkracht vergroot. De ademhaling verbetert omdat de spieren in de ribbenkorf  ontspannen, samen met de rugspieren. 
Je ribbenkorfspieren en je rugspieren hechten aan op de ruggengraat. 

Belangrijk is dat je rustig de tijd neemt voor deze 'actieve rust' oefening. Leg je hoofd op een stapeltje boeken, ongeveer 5 tot 8 cm hoog. Leg je handen zachtjes op je onderste ribben. Je kan eventueel een boekje onder elke elleboog leggen. Dat brengt je schouders in een nog betere positie.

Kom innerlijk tot rust en observeer met je aandacht je lichaam in deze houding. Wat neem je waar en wat wordt je gewaar? Volg af en toe je ademhaling.

Voel de zwaartekracht inwerken op je schoudergordel, ribbenkorf, heupgewrichten. Vanzelf zullen spieren langer worden en ontspannen. Breng veel aandacht in je heupgewricht. Is het werkelijk ontspannen?


Blijf mentaal alert.  Deze lighouding zal een verfrissend effect hebben en nieuwe energie geven.​​



Rol dan op je zijde en kom dan heel langzaam recht. Blijf eventjes staan en voel de lengte en breedte van je lichaam. Ga dan rustig door met je volgende activiteit.



klik voor meer uitleg : semi-supine



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen