zaterdag 28 februari 2015

DE VIJF DIEREN QI GONG / Tijgerbeweging in de lente.

De Vijf Dieren Qi Gong imiteert de bewegingen van vijf dieren: tijger, aap, beer, kraanvogel en hert.
Elk dier is verbonden met een element: hout, vuur, aarde, metaal en water en met de organen: lever, hart, milt, longen en nieren.
De Chinese meesters hebben reeds lang geleden (2e eeuw na JC) opgemerkt dat dieren natuurlijk, vloeiend en juist bewegen zonder de minste spanning.

De Vijf Dieren Qi Gong  bestaat uit fysieke beweging die met ononderbroken aandacht en met vloeiende ademhaling wordt uitgevoerd. Elke dierenbeweging kan uitgevoerd worden door alle leeftijden, ook door oudere mensen.

Fysieke beweging uitgevoerd met ononderbroken aandacht en vloeiende ademhaling stimuleert de energie van het lichaam.

Na een tijd regelmatig oefenen zullen lichamelijke en mentale gezondheid verbeteren.
Het lichaam wordt strerker, de gewrichten worden soepeler, vitaliteit verhoogt en mentaal ook.
Cardiovasculaire en ademcapaciteit verbeteren aanzienlijk en organen functioneren beter.

Er bestaan verscheidene uitvoeringen van de Dieren Qi Gong.
Maar de fundamentele principes zijn overal hetzelfde.
Men imiteert overal dezelfde dieren: tijger, aap, beer, hert en vogel.
Fysieke oefening wordt telkens gecombineerd met mentale oefening.
Allen hebben hetzelfde doel:
versterken van spieren en botten, activeren van bloedcirculatie en Qi circulatie, ziekte voorkomen en genezen,  een goede gezondheid behouden en verbeteren, het leven verlengen.

Het beoefenen van de dieren qi gong omvat 3 types van oefenen:

1.  Fysieke oefening van romp, ruggengraat, armen en benen om het lichaam te versterken = externe oefening, waarbij de adem vloeiend door je hele lichaam stroomt.
2. Aandacht: een ononderbroken globale aandacht volgt je lichaam in beweging. Je voelt elk deel van je lichaam tijdens elk moment van de beweging. Dit is je aandacht trainen = interne oefening, waarbij je lichaam en geest verbindt met tussenkomst van adem.
3. Mentale oefening waarbij men zich mentaal de spirit, de specifieke karaktertrekken en expressie van het dier voorstelt = interne oefening

Gemakkellijk aan te leren oefeningen:
De bewegingen ziin tamelijk eenvoudig, een deel van de beweging is dynamisch en een deel is statisch. Eerst leert men de beweging zonder veel aandacht te besteden aan de ademhaling.

Stretchen van spieren van romp, rug, armen en benen.:
De dieren qi gong is een all-round set; de romp beweegt in alle richtingen om de ruggengraat te mobiliseren.
Oefeningen met vingers en tenen verbeteren de bloedcirculatie tot in de extremiteiten. Ook activeert men spieren die men zelden gebruikt in het dagelijkse leven.

Externe en interne oefeningen om het lichaam te ontspannen en concentraten the mind.
De wijzen ontdekten dat ademhalingsoefeningen de bloed- en qi circulatie activeren, terwijl fysieke oefeningen gewrichten, spieren en ligamenten verbeteren.
De dieren qi gong imiteert  houding en beweging van wilde dieren. maar het is belangrijk dat de externe fysieke activiteit geregeld word door speciale mentale activiteit.
Als je dieren qi gong beoefent moet je zowel de fysieke activiteit nabootsen als het karakter van het dier nabootsen.
De beweging van de tijger + bewust zijn van de kracht en de moed van de tijger.
De kalmte en sereniteit van het hert.
De stabiliteit en vastberadenheid van de beer.
De beweeglijkheid en het speelse van de aap.
De snelheid en de gratie van de vogel.

De externe fysieke activiteit volgt de interne wil en gedachte.
Gelijktijdig is de ademhaling vloeiend geïntegreerd in elke beweging.
De leerling houdt de spieren zo ontspannen mogelijk zodat elke beweging zacht en comfortabel uitgevoerd kan worden zodat qi en bloed vloeiend kunnen circuleren doorheen het lichaam.

Lente: tijgerbeweging - lever - galblaas - element hout - ogen - pezen.

Bronvermelding:
Five Animal Qi Gong exercises. By the Chinese Health Association

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen