vrijdag 4 september 2015

Taichi en Qi Gong lessen

Qi Gong lessen:


1. Gemeenschapscentrum Bosuil, Jezus-Eik: woensdag 10u - 11u15
info: http://www.debosuil.be/nl/search?query=qi+gong

2. Gemeenschapscentrum Wabo, Watermael-Bosvoorde: 
vrijdag 11u - 12u15
info: http://www.wabo.be  



Taichi lessen:


1..Gemeenschapscentrum Opweule, St-Lambrechts-Woluwe: maandag 9u15 - 10u30
info:http: www.opweule.be/cursus/tai-chi

2. Gemeenschapscentrum Opweule, St-Lambrechts-Woluwe: maandag 10u40 - 12u
info: http://www.opweule.be/cursus/tai-chi

3. Gemeenschapscentrum Elzenhof, Elsene: dinsdag 14u - 15u15
info: http: www.gcelzenhof.be (zoek tai chi)



Meer info over taichi en qi gong: iptaichi.be

maandag 24 augustus 2015

Taichi in het Maloupark in Woluwe tijdens de zomermaanden.

                     

Vele enthousiaste deelnemers!

De Alexander lighouding.



Neem dagelijks 5 tot 10 minuten de tijd om te liggen en geniet van de zwaartekracht. De zwaartekracht kan je langer en breder maken. Je houdt je rug en nek gezond en klachten verminderen.

Elimineer met je aandacht hier en daar een "gewoontespanning". Je merkt ze moeilijk op omdat ze een gewoonte is.

Laat toe dat je nek vrij is, zodat je hoofd op- en voorwaarts kan bewegen. Zo kan je romp verlengen en verbreden. Je linkerschouder wil zover mogelijk weg van je rechter schouder. 

In het begin zal je misschien weinig  verandering merken, maar degenen die doorzetten zullen positieve effecten op lichaam en geest ervaren. 
Alexandertechniek leraren noemen dit een 'actieve constructieve rust'.

Je ruggengraat krijgt maximale rust en verlengt. Spieren, fascia, ligamenten, organen ontspannen onder invloed van de zwaartekracht. Je schoudergordel verbreedt. De ruimte in al je gewrichten vergroot. De tussenwervelschijven absorberen in de lighouding vocht uit de omliggende weefsels en hun veerkracht vergroot. De ademhaling verbetert omdat de spieren in de ribbenkorf  ontspannen, samen met de rugspieren. 
Je ribbenkorfspieren en je rugspieren hechten aan op de ruggengraat. 

Belangrijk is dat je rustig de tijd neemt voor deze 'actieve rust' oefening. Leg je hoofd op een stapeltje boeken, ongeveer 5 tot 8 cm hoog. Leg je handen zachtjes op je onderste ribben. Je kan eventueel een boekje onder elke elleboog leggen. Dat brengt je schouders in een nog betere positie.

Kom innerlijk tot rust en observeer met je aandacht je lichaam in deze houding. Wat neem je waar en wat wordt je gewaar? Volg af en toe je ademhaling.

Voel de zwaartekracht inwerken op je schoudergordel, ribbenkorf, heupgewrichten. Vanzelf zullen spieren langer worden en ontspannen. Breng veel aandacht in je heupgewricht. Is het werkelijk ontspannen?


Blijf mentaal alert.  Deze lighouding zal een verfrissend effect hebben en nieuwe energie geven.​​



Rol dan op je zijde en kom dan heel langzaam recht. Blijf eventjes staan en voel de lengte en breedte van je lichaam. Ga dan rustig door met je volgende activiteit.



klik voor meer uitleg : semi-supine



zaterdag 28 februari 2015

DE ACHT BROKATEN / BA DUAN JIN

Regelmatig uitvoeren van de 8 brokaten stimuleren vooral de ruggengraat, de gewrichten en botten van armen en benen, de ademhaling, cardiovasculaire systeem en energie circulatie met als gevolg een goed functioneren van de organen.
Immuunsysteem versterkt.
Goed voor behouden of verbeteren van de mentale gezondheid.

Ba Duan Jin werd reeds beoefend tijdens de Song Dynastie (960 -1279)

1. Duw de hemel omhoog met de palmen van de handen om de drievoudige verwarmer in balans te brengen.

Heel de romp en rug worden gestretcht, ook de organen. Bloed- en energie circulatie worden volop geactiveerd tot in de organen gelegen in buik en ribbenkorf.
Massage interne organen.

De stofwisseling van de 3-voudige verwarmer wordt in balans gebracht. De 3-voudige verwarmer omvat: organen boven middenrif=hart en longen, organen tussen middenrif en navel waaronder maag en milt, organen onder navel=nieren, blaas, dikke en dunne darm.

Longfunctie verbetert. Vermoeidheid verdwijnt.

Spieren en ligamenten rond gewrichten worden gestretcht waardoor het nek en schouderproblemen verbeteren of voorkomen worden.

2. Kijk naar achter en houd spanningen en ziekte buiten.

of: "Uitputting van de vijf interne organen en de daarmee gepaardgaande emoties opheffen door achterom te kijken."

Helpt storingen opheffen in de Vijf interne organen: hart, lever, milt, longen en nieren. Deze storingen kunnen het gevolg zijn van een van de 7 menselijke emoties: nervositeit, boosheid, verdriet, angst, bezorgdheid, zwaarmoedigheid, diep geschokt zijn.

Achterom kijken als remedie tegen stress en vermoeidheid.

Door het stretchen worden de organen gemasseerd.
Vermindert spanning in nekspieren.
Stimuleert doorbloeding hersenen en verbetert gezichtsvermogen.
Verlaagt de bloedruk.
Activeert bovenrugwervels en ribben.

3.Span de boog en richt je blik op de arend.

Het maximale openen van de ribbenkorf en de schouders in deze posture stimuleert meridianen (gouverneur meridiaan) en enkele punten van de blaasmeridiaan, gelegen langs de ruggengraat.
Ook de energie in de long- en dikke darm meridiaan wordt geactiveerd.

Openen van ribbenkorf is goed voor hart en longen.

Deze beweging versterkt de bovenrug en ribwerk, benen, balans en co├Ârdinatie.
Voorarm en handspieren versterken. Flexibiliteit in pols en vingergewrichten vergroot.
Verbetert en voorkomt nek en schouderproblemen; voorkomt of vermindert een gebogen bovenrug en naar voorvallende schouders.

4. Duw met een hand de hemel omhoog en met de andere hand de aarde omlaag.

"Breng de armen afzonderlijk omhoog om de milt te reguleren."

Heffen en dalen van de armen stretcht de organen in de buikholte en masseert de maag en de milt.
Maag=element aarde. Negatieve emotie=piekeren en te grote bezorgdheid.
De energie in de organen word bijgeregeld.
Goed voor spijsvertering en opname van voedingstoffen in lichaam.
Meridianen en punten langs de ruggengraat worden gestimuleerd.

Rekken en ontspannen van ruggengraat. Openrekken van ribben.
De kleine spiertjes tussen de wervels en tussen ribben worden geactiveerd.
Flexibiliteit en stabiliteit van de ruggengraat vergroten, waardoor nek en schouderproblemen voorkomen worden of verminderen.


5. Breng je lichaam laag,  zwaai met je hoofd en staartbeentje om stress te elimineren.

"Voorover buigen en kwispelen met de staart om hart-vuur tot bedaren te brengen."

Vermindert interne stress en spanning in de hartstreek door de squatting positie.
Spanning in de hele ribbenkorf vermindert.

Bewegen van hoofd en staartbeentje stimuleren ruggengraat en de Dumai meridiaan.

Punten in de nek worden geactiveerd waardoor de inwendige energie geregeld word en interne stress verdwijnt.
Elimineert spanning in de taille en de heupgewrichten.

Regulariseert het vegetatieve nerveuze zenuwstelsel.

6. Beweeg de handen neerwaarts langs de rug en de benen tot bij de voeten om de nieren te versterken.

"Naar beneden reiken om ziekte uit te drijven."

Het vooroverbuigen van de romp en het krachtig optillen van de romp stimuleert de ruggengraat, de Dumai meridiaan langs de ruggengraat en punten zoals Mingmeng (lage rug), Yangguan (langs de ruggengraat), en Weizhong (achteraan de knie).

Helpt storingen in het urogenitale systeem voorkomen of verminderen door de nieren en de lage rug te versterken.

Het krachtig buigen van de ruggengraat en het optillen van de romp versterkt en versoepelt rug en romp. De nieren worden  gemasseerd, ook bijnieren en ureter. Verbetering en verjongingseffect van hun functie.

7. Maak een vuist en kijk zonder onderbreking met intense blik naar je hand om kracht te vergroten.

De traditionele chinese geneeskunde zegt dat de lever invloed heeft op pezen en ligamenten en dat de lever rechtstreeks verbonden is met de ogen. Ononderbroken met intense blik en concentratie naar je vuist en hand blijven kijken kan de levermeridiaan stimuleren en kan zo de bloedcirculatie verbeteren waardoor de vitale energie vergroot.

Squatting, de grond vastgrijpen met je tenen en maken van een vuist, draaien met polsen en handen kan meridianen zoals Dumai en acupunctuurpunten activeren in de rug en meridianen die lopen naar handen en voeten. Spieren versterken en kracht vergroot.

8. Hielen heffen en dalen om storingen op te heffen.

Deze oefening kan meridianen in de voet stimuleren en zo de functie van de overeenkomende organen bijregelen.
Het dalen van de hielen kan de ruggengraat activeren en zo de meridianen langsheen de ruggengraat. Bloed- en inwendige energie circulatie verbeteren om alzo intern evenwicht te bekomen.
Kuitspieren versterken, versterkt spieren en ligamenten in de voet. Evenwicht verbetert.

Hielen laten vallen op de aarde: activatie van de 12 hoofdmeridianen en de 8 buitengewone meridianen. Energie loslaten in de aarde en energie door heel je lichaam terug opwaarts voelen gaan.


"Ba Duan Jin" of  "Acht oefeningen om je gezondheid op peil te houden" dateert van de Song dynastie (960 - 1279).
Voer de bewegingen uit in een mentale toestand van rust en kalmte.  Verlaag bewust met je aandacht en je uitademing je mentale waakniveau.






Bronvermelding:
Eguia Alma

DE VIJF DIEREN QI GONG / Tijgerbeweging in de lente.

De Vijf Dieren Qi Gong imiteert de bewegingen van vijf dieren: tijger, aap, beer, kraanvogel en hert.
Elk dier is verbonden met een element: hout, vuur, aarde, metaal en water en met de organen: lever, hart, milt, longen en nieren.
De Chinese meesters hebben reeds lang geleden (2e eeuw na JC) opgemerkt dat dieren natuurlijk, vloeiend en juist bewegen zonder de minste spanning.

De Vijf Dieren Qi Gong  bestaat uit fysieke beweging die met ononderbroken aandacht en met vloeiende ademhaling wordt uitgevoerd. Elke dierenbeweging kan uitgevoerd worden door alle leeftijden, ook door oudere mensen.

Fysieke beweging uitgevoerd met ononderbroken aandacht en vloeiende ademhaling stimuleert de energie van het lichaam.

Na een tijd regelmatig oefenen zullen lichamelijke en mentale gezondheid verbeteren.
Het lichaam wordt strerker, de gewrichten worden soepeler, vitaliteit verhoogt en mentaal ook.
Cardiovasculaire en ademcapaciteit verbeteren aanzienlijk en organen functioneren beter.

Er bestaan verscheidene uitvoeringen van de Dieren Qi Gong.
Maar de fundamentele principes zijn overal hetzelfde.
Men imiteert overal dezelfde dieren: tijger, aap, beer, hert en vogel.
Fysieke oefening wordt telkens gecombineerd met mentale oefening.
Allen hebben hetzelfde doel:
versterken van spieren en botten, activeren van bloedcirculatie en Qi circulatie, ziekte voorkomen en genezen,  een goede gezondheid behouden en verbeteren, het leven verlengen.

Het beoefenen van de dieren qi gong omvat 3 types van oefenen:

1.  Fysieke oefening van romp, ruggengraat, armen en benen om het lichaam te versterken = externe oefening, waarbij de adem vloeiend door je hele lichaam stroomt.
2. Aandacht: een ononderbroken globale aandacht volgt je lichaam in beweging. Je voelt elk deel van je lichaam tijdens elk moment van de beweging. Dit is je aandacht trainen = interne oefening, waarbij je lichaam en geest verbindt met tussenkomst van adem.
3. Mentale oefening waarbij men zich mentaal de spirit, de specifieke karaktertrekken en expressie van het dier voorstelt = interne oefening

Gemakkellijk aan te leren oefeningen:
De bewegingen ziin tamelijk eenvoudig, een deel van de beweging is dynamisch en een deel is statisch. Eerst leert men de beweging zonder veel aandacht te besteden aan de ademhaling.

Stretchen van spieren van romp, rug, armen en benen.:
De dieren qi gong is een all-round set; de romp beweegt in alle richtingen om de ruggengraat te mobiliseren.
Oefeningen met vingers en tenen verbeteren de bloedcirculatie tot in de extremiteiten. Ook activeert men spieren die men zelden gebruikt in het dagelijkse leven.

Externe en interne oefeningen om het lichaam te ontspannen en concentraten the mind.
De wijzen ontdekten dat ademhalingsoefeningen de bloed- en qi circulatie activeren, terwijl fysieke oefeningen gewrichten, spieren en ligamenten verbeteren.
De dieren qi gong imiteert  houding en beweging van wilde dieren. maar het is belangrijk dat de externe fysieke activiteit geregeld word door speciale mentale activiteit.
Als je dieren qi gong beoefent moet je zowel de fysieke activiteit nabootsen als het karakter van het dier nabootsen.
De beweging van de tijger + bewust zijn van de kracht en de moed van de tijger.
De kalmte en sereniteit van het hert.
De stabiliteit en vastberadenheid van de beer.
De beweeglijkheid en het speelse van de aap.
De snelheid en de gratie van de vogel.

De externe fysieke activiteit volgt de interne wil en gedachte.
Gelijktijdig is de ademhaling vloeiend geïntegreerd in elke beweging.
De leerling houdt de spieren zo ontspannen mogelijk zodat elke beweging zacht en comfortabel uitgevoerd kan worden zodat qi en bloed vloeiend kunnen circuleren doorheen het lichaam.

Lente: tijgerbeweging - lever - galblaas - element hout - ogen - pezen.

Bronvermelding:
Five Animal Qi Gong exercises. By the Chinese Health Association