woensdag 12 november 2014

Qi Gong

Wat is Qi Gong?



Qi gong is een volwaardige trainingsmethode die bijdraagt  tot het behoud van lichamelijke gezondheid, een vitale geest en wilskracht.
Een mens heeft lucht, voeding en beweging nodig om optimaal te functioneren. Beweging zorgt voor energie, net zoals lucht en voeding voor energie zorgen. Als één van deze 3 uit balans is, heeft dat een negatief effect op de gezondheid.
Beweging vormt een fysiologische basis van het leven. Er is een verschil tussen beweging en "fysieke inspanning". De "fysieke inspanning" van sport, gymnastiek of werk is tot op zekere hoogte goed voor de gezondheid, op voorwaarde dat tijd en duur gedoseerd zijn en dat er een moment van recuperatie volgt.
Wat kan je verwachten van de lessen?
  • Goede bewegingen voor je nek, schouders, lage rug. Alle gewrichten, spieren, fascia en je hele ruggengraat worden opgewarmd en geactiveerd.
  • Automassages om levenskracht in zintuigen en organen te versterken.
  • Zes bewegingen uit de Nei Yang Gong. Je inwendige energie stroomt vloeiend zonder onderbreking doorheen je hele lichaam.
  • De acht brokaten en de Kraanvogelbewegingen.
  • In deze periode van het jaar werken we rond long- en dikke darm meridiaan. Met de handen volgen we de weg van de meridianen op het lichaam.
  • Aansluitend hierop voeren we een beweging uit de  Vijf  Dieren qi gong uit. Deze bewegingen hebben invloed op alle cellen van je lichaam. Het stretchen activeert  bloed- en energiedoorstroming tot in je organen.
  • Rust in lichaam en geest en een goed gevoel!
Je voert de bewegingen  uit in een bepaalde toestand van bewustzijn: een toestand van innerlijke kalmte en rust.
Alle bewegingen worden uitgevoerd met ononderbroken deelname van je aandacht.
Waar aandacht gaat komt energie.
Deze bewuste aandacht, ook al is deze in het begin van korte duur brengt rust en ontspanning in de hersenen. Na veel oefenen ontwikkel je een kracht waarmee je moeilijke situaties aankan.

Langzaam bewegen activeert de motoriek, de waakzaamheid en de precisie van de beweging. Dit stimuleert de hersenen. Het centrale zenuwstelsel dat verantwoordelijk is voor de uitvoeringvan de beweging (motorische spieren) kan tot rust komen door de langzame bewegingen. Bijgevolg komen de spieren ook tot rust.
Spieren zijn vaak het eerste slachtoffer van spanningen. Als er rust komt in het centrale zenuwstelsel, komt vanzelf rust in het vegetatieve zenuwstelsel dat verantwoordelijk is voor  het functioneren van de organen: hart, longen, lever, darmen, maag, milt, nieren, blaas...
Regelmatig qi gong beoefenen harmoniseert de zenuwstelsels en organen.

De ademhaling zorgt voor een goede beweging van het diafragma en een laterale uitzetting van de borstkas. De ademhaling is langzaam tijdens de bewegingen. Ze brengt rust.  De hersenen krijgen het meest zuurstof wanneer je stille bewegingen uitvoert zonder energieverspilling en rustig ademt zonder blokkades.

Er is een constante wisselwerking tussen lichaam, bewustzijn en ademhaling. Wanneer je een evenwicht  tussen deze drie vindt, kan de energie beter doorheen je lichaam stromen.

Conditionering is een vereiste. Het oefenen zou een gewoonte moeten worden die deel uitmaakt van je dagelijkse leven en dit voor de rest van je leven.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen