woensdag 12 november 2014

Qi Gong

Wat is Qi Gong?



Qi gong is een volwaardige trainingsmethode die bijdraagt  tot het behoud van lichamelijke gezondheid, een vitale geest en wilskracht.
Een mens heeft lucht, voeding en beweging nodig om optimaal te functioneren. Beweging zorgt voor energie, net zoals lucht en voeding voor energie zorgen. Als één van deze 3 uit balans is, heeft dat een negatief effect op de gezondheid.
Beweging vormt een fysiologische basis van het leven. Er is een verschil tussen beweging en "fysieke inspanning". De "fysieke inspanning" van sport, gymnastiek of werk is tot op zekere hoogte goed voor de gezondheid, op voorwaarde dat tijd en duur gedoseerd zijn en dat er een moment van recuperatie volgt.
Wat kan je verwachten van de lessen?
  • Goede bewegingen voor je nek, schouders, lage rug. Alle gewrichten, spieren, fascia en je hele ruggengraat worden opgewarmd en geactiveerd.
  • Automassages om levenskracht in zintuigen en organen te versterken.
  • Zes bewegingen uit de Nei Yang Gong. Je inwendige energie stroomt vloeiend zonder onderbreking doorheen je hele lichaam.
  • De acht brokaten en de Kraanvogelbewegingen.
  • In deze periode van het jaar werken we rond long- en dikke darm meridiaan. Met de handen volgen we de weg van de meridianen op het lichaam.
  • Aansluitend hierop voeren we een beweging uit de  Vijf  Dieren qi gong uit. Deze bewegingen hebben invloed op alle cellen van je lichaam. Het stretchen activeert  bloed- en energiedoorstroming tot in je organen.
  • Rust in lichaam en geest en een goed gevoel!
Je voert de bewegingen  uit in een bepaalde toestand van bewustzijn: een toestand van innerlijke kalmte en rust.
Alle bewegingen worden uitgevoerd met ononderbroken deelname van je aandacht.
Waar aandacht gaat komt energie.
Deze bewuste aandacht, ook al is deze in het begin van korte duur brengt rust en ontspanning in de hersenen. Na veel oefenen ontwikkel je een kracht waarmee je moeilijke situaties aankan.

Langzaam bewegen activeert de motoriek, de waakzaamheid en de precisie van de beweging. Dit stimuleert de hersenen. Het centrale zenuwstelsel dat verantwoordelijk is voor de uitvoeringvan de beweging (motorische spieren) kan tot rust komen door de langzame bewegingen. Bijgevolg komen de spieren ook tot rust.
Spieren zijn vaak het eerste slachtoffer van spanningen. Als er rust komt in het centrale zenuwstelsel, komt vanzelf rust in het vegetatieve zenuwstelsel dat verantwoordelijk is voor  het functioneren van de organen: hart, longen, lever, darmen, maag, milt, nieren, blaas...
Regelmatig qi gong beoefenen harmoniseert de zenuwstelsels en organen.

De ademhaling zorgt voor een goede beweging van het diafragma en een laterale uitzetting van de borstkas. De ademhaling is langzaam tijdens de bewegingen. Ze brengt rust.  De hersenen krijgen het meest zuurstof wanneer je stille bewegingen uitvoert zonder energieverspilling en rustig ademt zonder blokkades.

Er is een constante wisselwerking tussen lichaam, bewustzijn en ademhaling. Wanneer je een evenwicht  tussen deze drie vindt, kan de energie beter doorheen je lichaam stromen.

Conditionering is een vereiste. Het oefenen zou een gewoonte moeten worden die deel uitmaakt van je dagelijkse leven en dit voor de rest van je leven.

maandag 25 augustus 2014

Wat is Snake stijl taichi?

Snake stijl taichi

De slangstijl taichi(snakestyle) duidt op het gebruik van de ruggengraat in de beweging. Deze stijl vereist interne flexibiliteit, een soepele wervelkolom, lenige borstkas en heupgewrichten. De kernspieren vormen de infrastructuur van elke houding en beweging. Er is een intensieve samenwerking tussen diepe kernspieren en oppervlakkige bewegingsspieren. De wisselwerking tussen kernspieren en meridianen leidt tot de dynamische kracht van de snake stijl. Een krachtige energie wordt doorheen de rug naar de handen gestuurd.
Dit is een vereiste om taichi als zelfverdediging te kunnen gebruiken. De interne flexibiliteit, de soepele ruggengraat en het gebruik van diepe kernspieren maakt van deze taichi een krachtige gezondheidsoefening. Het bewegen met gerichte en globale aandacht heeft een gunstig effect op alle structuren van het bewustzijn. Het martiale aspect zit in het juiste gebruik van skelet en myofascia. Dus kan men stellen dat hoe martialer de vorm uitgevoerd wordt, hoe beter het is voor je gezondheid. Je gebruikt je lichaam correct en zonder enige blokkade.
Het snake stijl systeem van de Yang taichi is de meest martiale van de drie Yang-stijl vormen: kraanvogel, tijger en slang. Het is tevens de oorspronkelijke martiale vorm van de Yang Familie. Deze stijl werd uitsluitend beoefend door de Yang Familie gedurende vijf generaties. Aan het publiek leerde de Yang Familie een andere stijl, toegankelijker voor iedereen.
Grootmeester Yang Sau Chung leerde dit systeem van zijn vader Yang Chen Fu, en op zijn beurt onderrichtte Yang Sau Chung dit systeem aan zijn eerste discipel Ip Tai Tak. Meester Ip onderwees op zijn beurt dit systeem aan zijn discipel Robert Boyd.
Meer info
www.ipfamilytaichi.org
Het snake stijl systeem omvat verscheidene componenten:
  • 1. snake stijl taichichuan
  • 2. snake stijl long boxing
  • 3. zhan zhong
  • 4. push hands
  • 5. sabel
  • 6. Zwaard
  • 7. speer
Meester Ip gaf voor zijn overlijden toestemming aan Robert Boyd om dit systeem openlijk te onderrichten aan elke taichibeoefenaar die op zoek is naar de diepere martiale betekenis van de Yang taichi.
grandmasterIpTaiTak
  •  
  • Grootmeester
  • Ip Tai Tak
 
grandMasterBobBoyd
  • Sabelvorm
  • met Bob Boyd
 

zaterdag 12 juli 2014

Nieuw vanaf september!

Ik ben heel blij dat ik een nieuwe taichiles start in Wabo en een nieuwe qi gong les in de Bosuil i Jezus-eik.
De lessen in Overijse vallen allemaal weg omdat ik geen zaaltje meer heb en ik kan er ook geen huren.

Voor de andere lessen kan je kijken op mijn site onder school en lessenschema.

Ik ben sportlesgever voor de VGC (Vlaamse Gemeenschapscommisie). De Gemeenschapscentra Opweule, Wabo, Elzenhof  bieden in samenwerking met de VGC de lessen heel goedkoop aan aan de mensen. Dat maakt de lessen toegankelijk voor allen. Ook de Bosuil houdt het tarief laag.
Daardoor kan je ook 2 x per week een les volgen. Super idee! De kwaliteit van de lessen is hoog.
Ik ben kinesiste en begrijp volledig de anatomie voor de bewegingen in de taichi.
Dit is een vereiste om de taichi  te leren. Je leert je lichaam correct gebruiken in elke beweging en je leert flexibiliteit en kracht ontwikkelen en vergroten. Je weet wat je doet en hoe je het doet.

Naast de lessen bied ik 2 x per jaar een workshop aan om dieper in te gaan op de Snake stijl taichi, de waarachtige authentieke taichi van de Yang familie.

Zeer welkom!

maandag 23 juni 2014

Workshop Taichi in Wabo 12/07


               

Workshop Tai Chi Chuan

 Zaterdag 12 juli  2014
       14u – 17u

Heb jij interesse om mee te doen?
Geef dan een seintje: 0475 57 53 57 of mail  
taichi.overijse@gmail.com

Taichi is een volwaardige trainingsmethode die bijdraagt tot het behoud van lichamelijke gezondheid, een vitale geest en wilskracht.

Een workshop is een uitermate effectieve manier om tot nieuwe inzichten te komen. De diepere exploratie van de beweging activeert de wisselwerking  lichaam/geest.

De focus ligt op de kwaliteit van de beweging en niet enkel op de functie.


Thema:
Verdieping van 1e sectie + begin van de 2e sectie.
Analyse + principes integreren in de beweging.
Taichi partnersetje = martiale toepassing, zachte uitvoering.

Lesgever Bernadette Cartrysse      iptaichi.be

Waar? Gemeenschapscentrum WaBo
Delleurlaan 39-43
1170 Watermaal-Bosvoorde

Tarief: 25 €



 


Hoe te bereiken?  Metro / tram / bus
Bus 95: Anneessens – Heiligenborre: halte Wiener (vanaf hier tram 94 één halte verder richting Louisa tot halte Delleur Tram 94: Stadion - Trammuseum: halte Delleur
Metro 5: Erasmus - Herrmann-Debroux: halte Herrmann-Debroux (vanaf hier tram 94 richting Louisa tot halte Delleur)
Auto: Vanuit centrum Brussel: via de Louizalaan - Fr. Rooseveltlaan of via Tervurenlaan – Vorstlaan
Parking: aan de Sint-Hubertuskerk

donderdag 6 februari 2014

Snake stijl taichi filmpjes

Workshop met Bob Boyd in Brussel 2012.
Uitleg beweegprincipes + een groot deel van de eerste sectie.


A tale of Two Taichis
Bob geeft info betreffende de Snake stijl taichi.


Grootmeester Ip Tai Tak
GM Ip Tai Tak voert de vorm uit.
Bob Boyd werd in 2001 discipel van GM Ip Tai Tak.


Grootmeester Yang Sau Chung
GM Yang Sau Chung voert de vorm uit.
GM Ip Tai Tak was gedurende 26 jaar discipel van GM Yang Sau Chung.

maandag 6 januari 2014

Qi Gong


Wat kan je verwachten dit seizoen?

1. De basis van elke les

· aandacht besteden aan een correct gebruik van het lichaam in elke posture en beweging
· Er wordt geoefend met precisie en concentratie.
· Je denken leidt in de beweging.
· Wij trainen de interne flexibiliteit. Dat zorgt voor stabilisatie van de romp. Dit is verschillend van externe flexibiliteit omdat hier een gebrek aan stabiliteit is. Te veel externe flexibiliteit is belastend voor pezen en ligamenten.
· Er ontstaat een vloeiende beweging waar heel je lichaam aan deelneemt: spieren, ligamenten, gewrichten, botten en beenderen, maar ook de bloedcirculatie, zenuwstelsel en de organen.
· Centrage is noodzakelijk in elke beweging. In eenvoudige bewegingen gaan we de centering activeren, voelen en vandaar uit bewegen.

2. Vijf dieren qi gong.

Mensen imiteerden vroeger dieren om hun gezondheid te behouden en om langer te leven. In die tijd (2000 jaar terug) was er nog een echte band tussen mens en natuur.

Elke beweging van de dieren qi gong heeft als doel lichaamsdelen te stretchen of te masseren zodat bloed en energetische circulatie geactiveerd worden tot in de organen.

Winter correspondeert met de beweging van het hert.

Begrijpen van de Vijf Elementen theorie helpt duidelijk maken hoe de Vijf Dieren Qi Gong invloed kan hebben op het behoud of verbeteren van je gezondheid. De Vijf Elementen theorie is ontstaan uit het observeren van de wisselwerking tussen de verschijnselen.

dier: hert

yin orgaan: nieren

yang orgaan:blaas

element: water

link: Essence, Jing energie

zintuig: oren

weefsel: beenderen

emotie: angst

smaak: zout

kleur: zwart

seizoen: winter

uur: 5-7pm

 

In de Vijf Elementen theorie word gezegd dat de nieren de yin organen zijn.

Elk yin orgaan werkt samen met een yang orgaan, hier met de blaas.

Nieren en blaas komen overeen met het element water.

 

Water komt overeen met the Essence : de Jing energie van de ouders.

Het hert is zacht van aard en elegant.

Door de zachtaardige en elegante bewegingen bewaar je je energie terwijl je beweegt. Op deze manier bewaar je the Essence opgeslagen in de nieren.

De oren hebben een relatie tot de nieren, ze hebben ook ongeveer de vorm van een nier.

De nieren zijn verantwoordelijk voor de gezondheid van de beenderen.

Het hert maakt grote bewegingen. Je moet flexibel zijn om de bewegingen uit te voeren. Er wordt kracht op de botten uitgevoerd door het stretchen en dat bevordert de circulatie tot in de botten en beenderen.

Emotie angst:

Mensen die snel angstig zijn hebben een lage nier energie. Grote angst kan inderdaad soms leiden tot plots ongecontroleerd urine verlies. De nieren zijn verbonden met het element water.

 

Deze info komt van Cathy Yang, studeerde Chinese Geneeskunde en zij is de dochter van Dr.Yang.

 

 

3. Meridiaan qi gong.

· Met de handen tonen we op het lichaam de weg die de meridiaan aflegt doorheen het lichaam.
· In de winter werken we rond de blaas en nier meridiaan.
· Aansluitend hierop voeren we oefeningen uit om de energetische circulatie in deze meridiaan te activeren.
· Wij herhalen ook de weg ven long en dikke darm merdiaan.
· Oefeningen om deze meridianen te activeren.

4. Ba Duan Jin of Acht Brokaten Qi Gong

5. Kraanvogel bewegingen.

6. Myofasciale stretching.

7. Technieken uit de sofrologie.