vrijdag 23 augustus 2013

Proefles Qi Gong



Proefles Qi Gong

Chinese gezondheidsoefeningen

Zaterdag 31 augustus 2013
14u – 15u30

Lesgever Bernadette Cartrysse

Gemeenschapscentrum WaBo
Delleurlaan 39-43
1170 Watermaal-Bosvoorde

 

Qi gong is een volwaardige trainingsmethode die bijdraagt tot het behoud van lichamelijke gezondheid, een vitale geest en wilskracht.

Meer info:
 iptaichi.be
(en de tekst hieronder: Qi Gong en taichi )
 

 
Deze les is gratis.
Geef liefst een seintje als je naar de proefles komt:
taichi.overijse@gmail.com
0475 57 53 57


Kom je met de auto, dan is er parking aan de Sint-Hubertuskerk.

 

 

 

De qi gong lessen zullen dit schooljaar doorgaan in:
Watermolenplein, 6 Overijse; maandag 20u -21u15 en dinsdag 9u45 - 11u
Gemeenschapscentrum Opweule: donderdag 14u - 15u15
Gemeenschapscentrum Wabo: vrijdag 11u - 12u15

vrijdag 16 augustus 2013

Qi gong en taichi

Qi gong en taichi zijn volwaardige trainingsmethoden die bijdragen tot het behoud van lichamelijke gezondheid, een vitale geest en wilskracht.

Een mens heeft lucht, voeding en beweging nodig om optimaal te functioneren. Beweging zorgt voor energie, net zoals lucht en voeding voor energie zorgen. Als één van deze 3 uit balans is, heeft dat een negatief effect op de gezondheid.

Beweging vormt een fysiologische basis van het leven. Er is een verschil tussen beweging en "fysieke inspanning". De "fysieke inspanning" van sport, gymnastiek of werk is tot op zekere hoogte goed voor de gezondheid, op voorwaarde dat tijd en duur gedoseerd zijn en dat er een moment van recuperatie volgt.

Wij kunnen gemakkelijk leven zonder grote fysieke inspanning en toch in goede gezondheid blijven. Voorwaarde is wel dat we regelmatig en gevarieerd bewegen, met een minimum aan energieverbruik. Zoals gezegd, zorgen deze bewegingen vervolgens voor energie.

De "fysieke inspanning" levert niet echt energie. Je verbruikt energie en deze bewegingen gaan vaak gepaard met onnodige spanningen.

Hoe krijg je optimaal resultaat van de gezondheidsoefening?

· De bewegingen worden altijd uitgevoerd in een bepaalde toestand van bewustzijn: een toestand van innerlijke kalmte en rust. Je word je lichaam gewaar aan de binnenkant en buitenkant (kinestetisch gevoel), terwijl je met je andere zintuigen volledig bewust blijft van de ruimte rondom je.
 
·Langzaam bewegen activeert de motoriek, de waakzaamheid en de precisie van de beweging. Dit stimuleert de hersenen. Het centrale zenuwstelsel dat verantwoordelijk is voor de uitvoering van de beweging (motorische spieren) kan tot rust komen door de langzame bewegingen. Bijgevolg komen de spieren ook tot rust. Onze spieren zijn vaak het eerste slachtoffer van spanningen. Als er rust komt in het centrale zenuwstelsel, komt vanzelf rust in het vegetatieve zenuwstelsel dat verantwoordelijk is voor  het functioneren van de organen: hart, longen, lever, darmen, maag, milt, nieren, blaas... Regelmatig qi gong beoefenen harmoniseert de zenuwstelsels en organen.

.Alle bewegingen worden uitgevoerd met ononderbroken deelname van je aandacht. Je bewustzijn, een intense en permanente aandacht gaat vooraf aan het geheel van oefeningen. Je aandacht  leidt en volgt elke inademing en elke uitademing, net zoals ze de adequate uitvoering van elke fase van de beweging leidt. Waar je aandacht gaat komt de energie.
Deze bewuste aandacht, ook al is deze in het begin van korte duur brengt rust en ontspanning in de hersenen. Deze bewuste actie van aandacht bevrijdt je van je dagelijkse beslommeringen. Na veel oefenen ontwikkel je een kracht waarmee je moeilijke situaties aankan.

.De ademhaling zorgt voor een goede beweging van het diafragma en een laterale uitzetting van de borstkas. De ademhaling is langzaam tijdens de bewegingen. Ze brengt rust.

Onze hersenen verbruiken 25% zuurstof  van de totale zuurstof aanvoer in het lichaam. Sporten of joggen brengt vooral zuurstof  naar de spieren. De hersenen krijgen het meest zuurstof wanneer je stille bewegingen uitvoert zonder energieverspilling en rustig ademt zonder blokkades.
Vier niveaus in het lichaam zijn betrokken bij de ademhaling: het hoofd, door de neus en keel,

de borstkas, met de beweging van de longen en ribben, 
abdomen en het bekken, door de beweging van het diafragma.

· Conditionering is een vereiste. Het oefenen zou een gewoonte moeten worden die deel uitmaakt van je dagelijkse leven en dit voor de rest van je leven.

Bron:- Exercices chinois de santé
            L.Landsman

           Equilibre et performance (sophrologie)
           Dr. Luc Auduin