woensdag 2 januari 2013

Taichi en Ding Bu Chuan.

Ding Bu Chuan wordt ter plaatse uitgevoerd. Je kan deze set bewegingen gemakkellijk in een beperkte ruimte uitvoeren en het effect op je lichaam is groot. Je taichi verbetert aanzienlijk.

Het onderlichaam is het vaste deel (wu chi), het bovenlichaam is het bewegend deel (taichi)
Het bovenlichaam draait naar links en rechts om zo een cirkel van 360° te vormen.

De romp kan opgedeeld worden in twee delen:
  • bovenste deel van de romp = ribbenkas/bovenrug.
    Stabiliseer je ribbenkas met je kernspieren als je met je armen de bewegingen uitvoert.
  • onderste deel van de romp = je bekken en onderbuik/lage rug.
    Stabiliseer je bekken met je kernspieren zodat je lage rug neutraal blijft.
Pas het hierboven beschreven lichaamswerk toe. Zo integreer je zoals in je taichi de 3 essentiële Yang principes in je beweging. Pas dan heb je iets aan de uitvoering.
Zoniet verwatert deze set oefeningen tot beweging van losse onderdelen van het lichaam.

Grootmeester Ip Tai Tak was een vernieuwer. Na de dood van Grootmeester Yang Sau Chung stelde hij deze choreografie op punt om de snakestijl taichi te verbeteren.

Info Ding Bu Chuan: Bob Boyd, van wie ik de Ding Bu Chuan heb geleerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten