woensdag 2 januari 2013

Eerste principe van de Yang Family taichi.

1. Set the shoulders and lower the elbows.


Set the shoulders.
Dit is een eerste principe om correct je armbeweging (1)  uit te voeren.
Breng je schoudergordel in de juiste positie. Je schoudergordel omvat je borstbeen, je sleutelbeenderen en je schouderbladen. Een schouderblad hangt loodrecht naar beneden als een steile rotswand.Je sleutelbeenderen gaan licht mee omhoog, maar ook je borstbeen gaat verticaal naar omhoog. Daardoor trekken je onderste ribben vanzelf al een beetje naar beneden en is je ribbenkast gestabiliseerd.

Als je je armen voor en opwaarts heft kan je louter denken aan "armen heffen".
Maar denk nu: "beweeg eerst neerwaarts om dan opwaarts te bewegen".
Dus trek je schouderbladen neerwaarts richting bekken en beweeg nu je armen voor en opwaarts. Focus je aandacht op je bovenrugspieren en voel dat je armbeweging duidelijk hier start.
Dit zijn 2 tegengestelde acties: eerst naar beneden voor je naar omhoog gaat waardoor je op dat moment je borstkas stabiliseert als je je arm voor-opwaarts heft. Je schouder zelf blijft zonder inspanning vanzelf laag.

Vergeet voor altijd dat een armbeweging start in je arm of in je schouder. Een armbeweging start in je bovenrug.

Lower the elbow.
Een elleboog wil altijd naar beneden, ook al is je arm opwaarts geheven. Een elleboog blijft ontspannen waardoor die altijd een neerwaartse richting heeft. Een elleboog volgt de beweging van de hand.

Leer denken in richtingen. Alles heeft een richting.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten