woensdag 2 januari 2013

Beweeg je lichaam en je brein fit.

Beste mensen,

Het nieuwe jaar begint en met plezier starten we terug met de lessen vanaf maandag 7 januari.

Dagelijkse beweging is noodzakelijk om optimaal te functioneren.
Inactiviteit, stress en een verkeerd gebruik van het lichaam tijdens activiteiten verzwakken het immuunsysteem. Klachten zoals spierpijn, artritis, fybromyalgie, cvs, rsi en andere ziekten kunnen  een gevolg zijn.
Wij leven langer dan onze voorouders in onze moderne wereld, maar we ervaren veel meer stress. Minder bewegen en op vele ogenblikken volledig inactief zijn, op kantoor bvb verhoogt het stressniveau. Je leven al zittend doorbrengen heeft een slecht effect op je lichaam en je geest.

Lichaamsbeweging op de juiste manier uitgevoerd versterkt je immuunsysteem en draagt bij tot herstel van de moderne ziektepatronen.
Hoe meer stress je ervaart, hoe meer je lichaam behoefte heeft aan beweging om je brein optimaal te laten functioneren.

Lichaamsbeweging geeft veerkracht aan je lichaam en je geest. Spierspanning en verkramping verminderen waardoor een gevoel van ruimte, van vrijheid ontstaat binnen in je lichaam en in je geest.

Uiteraard hoef je niet te wachten op een stressperiode om van start te gaan met dagelijkse bewegingen. Het dagelijks bewegen kan ook preventief werken om beter te kunnen omgaan met stressfactoren.

Het is goed je eventjes terug te trekken en dagelijks een pauze in te lassen om te bewegen.
Dat crëeert een gevoel van innerlijke vrede, kalmte en stilte en bevordert de creativiteit.

Taichi en qi gong zijn bewegingsvormen die lichaam en geest in harmonie brengen.
Wandelen, stappen, joggen, fietsen en sporten zijn zeker even waardevol.

Naast je beweging kan je mediteren of technieken uit de sofrologie toepassen.
Bewust bewegen en mediteren werken herstellend voor lichaam en geest. Het werkt voor velen als een medicijn.





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen