zondag 27 januari 2013

Beste mensen,

Binnenkort organiseer ik op zaterdag een zestal lessen.
Wat zullen we doen?
Technieken uit de sofrologie leren en meditatie.
Zend een mailtje als je interesse hebt.

woensdag 2 januari 2013

Beweeg je lichaam en je brein fit.

Beste mensen,

Het nieuwe jaar begint en met plezier starten we terug met de lessen vanaf maandag 7 januari.

Dagelijkse beweging is noodzakelijk om optimaal te functioneren.
Inactiviteit, stress en een verkeerd gebruik van het lichaam tijdens activiteiten verzwakken het immuunsysteem. Klachten zoals spierpijn, artritis, fybromyalgie, cvs, rsi en andere ziekten kunnen  een gevolg zijn.
Wij leven langer dan onze voorouders in onze moderne wereld, maar we ervaren veel meer stress. Minder bewegen en op vele ogenblikken volledig inactief zijn, op kantoor bvb verhoogt het stressniveau. Je leven al zittend doorbrengen heeft een slecht effect op je lichaam en je geest.

Lichaamsbeweging op de juiste manier uitgevoerd versterkt je immuunsysteem en draagt bij tot herstel van de moderne ziektepatronen.
Hoe meer stress je ervaart, hoe meer je lichaam behoefte heeft aan beweging om je brein optimaal te laten functioneren.

Lichaamsbeweging geeft veerkracht aan je lichaam en je geest. Spierspanning en verkramping verminderen waardoor een gevoel van ruimte, van vrijheid ontstaat binnen in je lichaam en in je geest.

Uiteraard hoef je niet te wachten op een stressperiode om van start te gaan met dagelijkse bewegingen. Het dagelijks bewegen kan ook preventief werken om beter te kunnen omgaan met stressfactoren.

Het is goed je eventjes terug te trekken en dagelijks een pauze in te lassen om te bewegen.
Dat crëeert een gevoel van innerlijke vrede, kalmte en stilte en bevordert de creativiteit.

Taichi en qi gong zijn bewegingsvormen die lichaam en geest in harmonie brengen.
Wandelen, stappen, joggen, fietsen en sporten zijn zeker even waardevol.

Naast je beweging kan je mediteren of technieken uit de sofrologie toepassen.
Bewust bewegen en mediteren werken herstellend voor lichaam en geest. Het werkt voor velen als een medicijn.





Versterk lichaam en geest met Qi Gong bewegingen.

Wat kan je verwachten dit seizoen?

1. De basis van elke les
  • correct gebruik van het lichaam in elke houding en beweging.
  •  precisie en concentratie in elke oefening.
  • je denken leidt de beweging.
  • kernspieren activeren in elke beweging.
  • elke beweging is een vloeiende beweging waar heel je lichaam aan deelneemt: spieren, ligamenten, gewrichten, botten en beenderen, maar ook de bloedcirculatie, zenuwstelsel en de organen.

2. Vijf  dieren qi gong.

Mensen imiteerden vroeger dieren om hun gezondheid te behouden en om langer te leven. In die tijd (2000 jaar terug) was er nog een echte band tussen mens en natuur.
Elke beweging van de dieren qi gong heeft als doel lichaamsdelen te stretchen of te masseren zodat bloed en energetische circulatie geactiveerd worden tot in de organen.

Winter correspondeert met de beweging van het hert.
Invloed op nieren en blaas, botten.... .


3. Meridiaan qi gong.
  • Met de handen tonen we op het lichaam de weg die de meridiaan aflegt doorheen het lichaam.
  • In de winter werken we rond de blaas en nier meridiaan.
  • Aansluitend hierop voeren we oefeningen uit om de energetische circulatie in deze meridiaan te activeren.
  • Wij herhalen ook de weg ven long- en dikke darm meridiaan, + oefeningen om deze meridianen te activeren.
4. Ba Duan Jin of Acht Brokaten Qi Gong
5. Kraanvogel bewegingen.
6. Myofasciale stretching.
7. Technieken uit de sofrologie.
8. Automassage

Taichi en Ding Bu Chuan.

Ding Bu Chuan wordt ter plaatse uitgevoerd. Je kan deze set bewegingen gemakkellijk in een beperkte ruimte uitvoeren en het effect op je lichaam is groot. Je taichi verbetert aanzienlijk.

Het onderlichaam is het vaste deel (wu chi), het bovenlichaam is het bewegend deel (taichi)
Het bovenlichaam draait naar links en rechts om zo een cirkel van 360° te vormen.

De romp kan opgedeeld worden in twee delen:
  • bovenste deel van de romp = ribbenkas/bovenrug.
    Stabiliseer je ribbenkas met je kernspieren als je met je armen de bewegingen uitvoert.
  • onderste deel van de romp = je bekken en onderbuik/lage rug.
    Stabiliseer je bekken met je kernspieren zodat je lage rug neutraal blijft.
Pas het hierboven beschreven lichaamswerk toe. Zo integreer je zoals in je taichi de 3 essentiële Yang principes in je beweging. Pas dan heb je iets aan de uitvoering.
Zoniet verwatert deze set oefeningen tot beweging van losse onderdelen van het lichaam.

Grootmeester Ip Tai Tak was een vernieuwer. Na de dood van Grootmeester Yang Sau Chung stelde hij deze choreografie op punt om de snakestijl taichi te verbeteren.

Info Ding Bu Chuan: Bob Boyd, van wie ik de Ding Bu Chuan heb geleerd.

Eerste principe van de Yang Family taichi.

1. Set the shoulders and lower the elbows.


Set the shoulders.
Dit is een eerste principe om correct je armbeweging (1)  uit te voeren.
Breng je schoudergordel in de juiste positie. Je schoudergordel omvat je borstbeen, je sleutelbeenderen en je schouderbladen. Een schouderblad hangt loodrecht naar beneden als een steile rotswand.Je sleutelbeenderen gaan licht mee omhoog, maar ook je borstbeen gaat verticaal naar omhoog. Daardoor trekken je onderste ribben vanzelf al een beetje naar beneden en is je ribbenkast gestabiliseerd.

Als je je armen voor en opwaarts heft kan je louter denken aan "armen heffen".
Maar denk nu: "beweeg eerst neerwaarts om dan opwaarts te bewegen".
Dus trek je schouderbladen neerwaarts richting bekken en beweeg nu je armen voor en opwaarts. Focus je aandacht op je bovenrugspieren en voel dat je armbeweging duidelijk hier start.
Dit zijn 2 tegengestelde acties: eerst naar beneden voor je naar omhoog gaat waardoor je op dat moment je borstkas stabiliseert als je je arm voor-opwaarts heft. Je schouder zelf blijft zonder inspanning vanzelf laag.

Vergeet voor altijd dat een armbeweging start in je arm of in je schouder. Een armbeweging start in je bovenrug.

Lower the elbow.
Een elleboog wil altijd naar beneden, ook al is je arm opwaarts geheven. Een elleboog blijft ontspannen waardoor die altijd een neerwaartse richting heeft. Een elleboog volgt de beweging van de hand.

Leer denken in richtingen. Alles heeft een richting.